De naam 'Teuling Tuning' is volmaakt voorspelbaar de naam van een tuningsbedrijf waarvan de oprichter den Teuling heet. Zijn specialiteit: het restaureren en prepareren van klassieke raceauto`s. Teuling Tuning werd in 1980 te Breda gesticht door Ad den Teuling en zijn Engelse vriend Neale Shepherd, de toenmalige naam was Classic Restauration & Racing. In 1989 veranderde de naam in ‘MAX SPEED CENTER’ tot 1996 toen het bedrijf verhuisde naar Oosterhout. Toen veranderde de naam in het huidige ‘TEULING TUNING’, net zoals destijds in Stroe, ruim een kwart eeuw eerder naar Ad’s eerste bedrijf.
 

Na enkele jaren wilde Neale Shepherd weer terug naar Engeland en scheiden hun wegen zich als vrienden. In 1985 kwam Ad’s dochter in de zaak werken – niet om koffie te zetten maar om te sleutelen. Danny behaalde binnen de kortste keren de noodzakelijke monteurdiploma`s en bleef tot 1998 samen met haar ouders in de zaak actief. In 1992 kwam Marianne, de echtgenote van Ad, bij het bedrijf om de administratie te doen. Ook houdt ze zich bezig met de catering zowel op de zaak als op het circuit waar ze iedereen voorziet van een hapje en een drankje– hoezo familiezaak? Na een afwezigheid van 8 jaar begon Danny het sleutelen toch weer te missen. Ze startte haar eigen bedrijf: “Teuling Services”en verhuurde zich aan diverse bedrijven waaronder Teuling Tuning.
 

In die jaren passeerden heel wat mooie, exotische en vaak kapitale auto`s de revue: bijvoorbeeld een Cisitalia Mille Miglia uit 1947 (chassisnummer: 001!) (afb.1), een ex-Giulio Cabianca-OSCA-sportwagen uit 1952 (afb.2) en een unieke Bandini Berlinetta uit 1964 met toen al een 16 kleppen motor (afb.3). Toch ligt het accent meer op Engelse dan op Italiaanse auto`s. "Dat is tenminste nog te betalen", zo zegt Ad den Teuling.
Improviseren is bij Teuling Tuning tot kunst verheven. Vaak zijn delen van restauratieprojecten namelijk zoekgeraakt of zodanig slecht, dat reparatie niet mogelijk is. Dan zit er niets anders op dan zelf nieuwe te vervaardigen of onderdelen te vermaken - soms vanaf tekening maar meestal uit de hand.
 


afb.1


afb. 2


afb. 3

Klik op de afbeeldingen om te vergroten!
 

Soms houdt Ad den Teuling de geest soepel door moderne ‘specials’ voor alternatieve vormen van autosport te ontwerpen en ook te maken. Zo is rijder Henk Wagenaar Hummelinck met drie door Ad den Teuling (aanvankelijk in samenwerking met Neale Shepherd) gebouwde 'Special' al ruim twintig jaar nagenoeg onverslaanbaar in autoslaloms. Om precies te zijn: sinds 1981 werd de Protos (zo heet-ie) pas acht keer NIET (en dus twintig keer WEL) Nederlands Kampioen. En de koek is nog lang niet op, want Ad blijft geïnteresseerd in het bouwen van “Specials” .
 

De werkplaats in Oosterhout oogt als een waar automuseum, met allerlei historische formuleauto's (variërend van bescheiden Formule Fords tot heuse Formule 2 auto's), Sports en Prototypes (Chevrons en Lola's en de herontdekte Special waarmee in 1973 op Zandvoort werd gereden) en ook toerwagens (een aantal groep 2-Alfa Romeo's GTA en GTAM, en de ex-Toine Hezemans-Ford Escort groep 5 en zelfs de ex Larini-Alfa Romeo 155 GTA van het soort dat een tiental jaren geleden in het ITC-kampioenschap werd gebruikt …)
 

Teuling Tuning is geen autohandel. Wij kennen wel de markt en kunnen advies geven bij de aanschaf of verkoop van historische race- en sportwagens. Het is natuurlijk wel het adres bij uitstek om uw klassieke raceauto te laten restaureren, onderhouden en desgewenst te laten prepareren. De technische zorg gaat er dan heel wat verder dan de spreekwoordelijke drempel. Teuling Tuning is immers meer dan eens op het circuit aanwezig om al het door hun geprepareerde spul aan het lopen te houden. Klassieke raceauto`s zijn gebouwd om te rijden en niet stil te staan, niet waar?